Brezplačen dostop do obveznih standardov - kdaj?
Novica
Aktualno
Objavljeno
04. julija 2022
Urejeno
04. julija 2022
Ustavno sodišče je s sklepom št. U-I-354/20-23 z dne 19. 5. 2022 zavrglo Pobudo ZAPS za začetek postopka za oceno ustavnosti četrtega odstavka 22. člena in 23. člena Zakona o standardizaciji zaradi plačljivosti standardov, kadar je s predpisom določena njihova obvezna uporaba.
ZAPS je po prejemu sklepa Ustavnega sodišča vložila še pobudo za začetek postopka pri Varuhu človekovih pravic, ki zadevo še obravnava.
ZAPS je v letu 2020 vložila pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti ureditve po Zakonu o standardizaciji, in sicer določb, po katerih vsak standard šteje za avtorsko delo in iz razlogov, ker zakon ne določa načina javne objave standarda, kadar je njegova obvezna uporaba določena z zakonom, in ker zakon ne določa, na kakšen način so standardi v takem primeru brezplačno dosegljivi javnosti.
V prvi fazi je Ustavno sodišče z odločbo U-I-354/20 z dne 29. 01. 2021 zavrnilo predlog ZAPS o začasnem zadržanju tega predpisa.
V ločenem mnenju k temu sklepu je ustavni sodnik dr. dr. Klemen Jaklič pojasnil svojo odločitev, zakaj je že v tej fazi glasoval proti sklepu o zavrnitvi pobudničinega predloga za zadržanje do končne odločitve Ustavnega sodišča: “Razprava do sedaj namreč ni naplavila nobenega tehtnega odgovora zoper zgoraj izrecno predstavljeni argument, ki seže v jedro zadeve – da gre pri standardih SIST za podrobno izdelana splošna in abstraktna pravila, ki vežejo erga omnes z obvezno močjo pravnega predpisa vselej, ko zakon ali kak podzakonski predpis odkazuje na obvezno uporabo SIST. Ustava v svojih določbah izrecno zahteva, da se predpisi objavijo v Uradnem listu. Ker kakega resnega protiargumenta zoper opisani očitni izziv nisem dobil, bi namesto odločanja o začasnem nezadržanju lahko podprl zgolj odločitev o stanju očitne protiustavnosti že zaradi neobjave zelo pomembnega sklopa pravno zavezujočih predpisov v Uradnem listu.”
V nadaljevanju postopka in po izmenjavi vlog Državnega zbora, Vlade Slovenije in inštituta SIST, na katere je ZAPS odgovorila, je Ustavno sodišče s sklepom U-I-354/20-23 z dne 19. 5. 2022 v nekoliko drugačni senatni sestavi pobudo ZAPS za začetek postopka za oceno ustavnosti, zavrglo.
Ključni razlogi za takšno odločitev Ustavnega sodišča so razvidni iz obrazložitve sklepa od 6. točke dalje in jih je mogoče strniti na naslednji način:
- Ustavno sodišče je štelo, da ZAPS “ne nasprotuje možnosti določitve obvezne uporabe določenega SIST in sami določitvi takšnega načina uporabe ter sklicevanju na SIST, temveč meni, da bi moral biti SIST, ki je obvezen, javno objavljen. Ker pobudnica tudi s temi navedbami po vsebini oporeka pravni naravi SIST kot avtorskemu delu ter njegovi uporabi in veljavnosti, je Ustavno sodišče štelo, da pobudnica vlaga pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti zgolj četrtega odstavka 22. člena ZSta-1.”
- da ZAPS za vložitev pobude, vloženo v imenu svojih članov ali z uveljavljanjem splošnega družbenega interesa, ne izkazuje lastnega in neposrednega pravnega interesa, vpogled ali nakup SIST pa pomeni le način izvršitve enega izmed opravil (kot sestavnega dela) v postopku izvrševanja javnih pooblastil, zato tudi to ne predstavlja posega v neposredni pobudničin pravni položaj.