Most za pešce in kolesarje v Irči vasi pri Novem mestu
Zlati svinčnik 2023 za odlično izvedbo
odgovorni projektant: Blaž Budja
avtorji: JEREB IN BUDJA ARHITEKTI, PONTING, PIPENBAHER INŽENIRJI Blaž Budja, Rok Jereb, Marjan Pipenbaher, Tomaž Weingerl; krajinska ureditev: dr. Dušan Stupar
lokacija / leto izgradnje Irča vas pri Novem mestu, Slovenija / 2023
velikost območja / objekta 1.860 m2 / razpon 130 m
tip objekta: urbani prostor
naročnik: Mestna občina Novo mesto
fotograf: Blaž Budja
Novi most za pešce in kolesarje v Irči vasi je osmi most, ki prek reke Krke povezuje oba dela območja Novega mesta, vendar je s svojo dosledno izvedbo preproste osnovne ideje, inovativno tehnično rešitvijo in zadržano umestitvijo v prostor reke tisti, ki zagotovo izstopa tudi na bistveno širši ravni.
Osrednja ideja prvonagrajene natečajne rešitve je izvedba novega mostu kot oblikovno in konstrukcijsko čim bolj zadržanega posega v občutljivi prostor reke Krke. Zaradi tega je bil most zasnovan brez vmesnih podpor, kot obešena mostna konstrukcija z vitko, oblikovno izčiščeno in skrajno racionalno konstrukcijo, ki kot tanka linija v blagi krivulji povezuje oba bregova, hkrati pa ne posega v strugo vodotoka, kar omogoča neoviran pretok reke tudi ob višjih vodostajih.
Ravno konstrukcijske odločitve so pripomogle k temu, da je most kot elegantna krivulja položen nad reko, da se na obeh bregovih mehko, brez opaznih opornikov ali visokih nasipov vključi v brežino in zato s svojo pojavnostjo v ničemer ne ruši krajinske prepoznavnosti območja. Na mestni strani z dodatno razgledno ploščadjo uspešno tvori mestni prostor, na nasprotnem bregu pa v blagem zavoju neopazno izgine med drevesa in se naveže na kolesarsko pot, ki poteka v zaledju.
Tudi s svojimi dimenzijami in oblikovanjem nosilne konstrukcije most sledi osnovni ideji minimalno potrebnega posega, saj je ob 130-metrskem razponu in 4-metrski širini mostne konstrukcije debelina pohodne plošče zgolj 42 cm, v njenem srednjem delu le 17 cm. Sestavlja jo 46 predizdelanih armiranobetonskih elementov, položenih na prednapete jeklene kabelske vrvi, konstrukcija pa je na obeh bregovih zasidrana v betonska bloka, ki sta globoko temeljena na vodnjakih.
Najnižja točka mostu je približno 11 metrov nad gladino reke, vendar se zdi, da ravno višinska razlika med obema bregovoma in blaga krivulja mostne konstrukcije v prostor mirne in široke reke Krke vnašata dodatno dinamiko, zaradi česar je rešitev še prepričljivejša.
Avtorjem je tako z rešitvijo, ki uspešno združuje arhitekturno, inženirsko in krajinskoarhitekturno stroko, v prostor uspelo prenesti nesporno enega najlepše oblikovanih in umeščenih mostov, ki prepoznavnost in doživljanje arhitekture in narave ne samo spoštuje, temveč k njima tudi prispeva, zaradi česar mu komisija podeljuje nagrado zlati svinčnik.