politične stranke odgovarjajo
Novica
Aktualno
Političnim strankam, ki nastopajo na letošnjih volitvah, smo zastavili vprašanja, ki se tičejo njihovega odnosa do urejanja prostora. Objavljamo ključne točke njihovih odgovorov, ki smo jih prejeli do zastavljenega roka, to je do srede, 9.julija popoldne, po vrstnem redu prispetja. Odgovore v celoti pa objavljamo v priponki. Vprašanja, ki smo jih zastavili so:
– Na kakšen način vaša stranka v svojem programu obravnava problematiko urejanja prostora?
– Na kakšen način se boste lotili odprtih vprašanj, ki se tičejo urejanja prostora in gradnje objektov, pa tudi preprečevanje črnih gradenj, če boste v vladi? Kakšno prostorsko in arhitekturno politiko zastopate?
– Gospodarska uspešnost in družbeni razvoj lahko temeljita samo na urejenem prostorskem načrtovanju in dobro premišljeni gradnji novih ter prenovi (energetski, požarni statični,..) obstoječih, dotrajanih stavb. Ali je za vašo stranko urejen prostor lahko konkurenčna prednost te države, dobra arhitektura pa njen razvojni potencial?
Združena levica razvija prostorsko politko v sklopu trajnostne okoljske politike in splošne socialne ter gospodarske politike. Problematiko črnih gradenj nameravajo rešiti z dvema ukrepoma – poenostavitvijo upravnih postopkov pridobivanja gradbenih dovoljenj (preglednejše in predvidljive upravne postopke, ki bodo hkrati zagotavljali večjo kakovost gradenj) in s sistemskim preverjanjem legalnega stanja stavb. Legalizacijo se omogoči za tiste stavbe, ki pomenijo dolgoročno koristno pozidavo in ne prinašajo degradacije prostora. Zagovarjajo trajnostno prostorsko politiko, ki je osredotočena v izkoriščanje obstoječih gradenj in ureditev infrastrukturnega omrežja. Prostorski razvoj mora podpirati izboljšanje okoljskih in družbenih vidikov bivanja. Arhitekti/ke in prostorski načrtovalci/ke morajo znotraj izoblikovane prostorske politke pridobiti več možnosti za strokovno delovanje, ki ni podrejeno profitni logiki. Izvede se jasna določitev odgovornosti in pooblastil, ki jih arhitekti/ke in načrtovalci/ke imajo pri svojem delu. Urejen prostor je pogoj za kakovostno in trajnostno bivanje ter delo. Urejanja prostora in arhitekture ne sprejemajo kot konkurenčne prednosti. Dobra arhitektura mora biti cilj sam na sebi zaradi njene zmožnosti izboljšanja življenjskih pogojev (tudi kulturni in umetniških), ne pa zaradi tega, ker bi tako pritegnila tuje investicije.
V SDS do mnenja, da celotna gradbena, prostorska in okoljska zakonodaja predstavljajo nepotrebne birokratske ovire za posamezne investitorje. Zato se zavezujejo k prenovi celotne zakonodaje, ki bo odpravila administrativne ovire in nepotrebna soglasja ter s tem odpravila krč pri umeščanju v prostor. Namesto v številnih zakonih, bo normativna ureditev strnjena v dveh predpisih, ki bosta določala umestitev v prostor in gradnjo objektov. Omogočena bo legalizacija vseh gradenj, ki bi lahko bile umeščene v prostor ob ustrezni prostorski politiki ter ob plačilu nadomestila za legalizacijo, prav tako pa se bomo zavzemali za dosledno odstranitev objektov v primerih, ko legalizacija ne bo mogoča. Nova zakonska ureditev bod odpravila nepregleden sistem soglasodajalcev z večjo vlogo ministrstva, ki je pristojno in odgovorno za prostorsko politiko. Na področju učinkovite rabe energije bo poudarek na pospešitvi energetske in vizualne prenove starejših stanovanjskih stavb in ostalih objektov. Tako se v SDS zavzemajo za sheme, s katerimi se bo v Sloveniji začela masovna prenova energetske učinkovitosti stavbnega fonda, predvsem s sanacijo fasad, oken ter izboljšanjem sistemov za ogrevanje oziroma hlajenje.
Solidarnost meni, da prostorska in arhitekturna politika države ni stvar programa posamezne stranke, ampak rezultat širšega konsenza v stroki in politiki, do katerega bomo prišli skozi dialog. Ob sodelovanju ključnih akterjev, še posebej prostorske stroke, nameravajo na osnovi analize zagotoviti prenovo zakonodajnega okvira. Prostor naj se obravnava znotraj službe na ravni Vlade RS in nadsektorsko. Vzpostavitev zakonodajnega okvira naj bo zasnovana kot podpora kakovostnemu, in trajnostnemu prostorskemu razvoju in gradnji ter kot spodbuda gospodarskemu razvoju in izboljšanju bivalne kakovosti. Pri tem si zastavljajo konkretne cilje, med drugim: ozaveščeno in odgovorno ravnanje vseh vpletenih in promocija dobre prakse na državni in lokalni ravni, poenotenje sistema prostorskega načrtovanja na državni in lokalni ravni, enoten sistem razvojno-varstvenega prostorskega načrtovanja , preureditev načina pridobivanja gradbenega dovoljenja tako, da investitor gradbeno dovoljenje pridobi s čim manjšimi stroški v čim krajšem času, v sodelovanju z občinami izvede posebne administrativne ukrepe s ciljem zagotavljanja večje urejenosti prostora in bivalne kakovosti, prostorske potenciale se vključi v razvoj gospodarstva, zagotovi se večja podpora strokovnim in znanstvenim raziskavam, preuredi se sistem javnega naročanja, tudi področje javnega natečaja.
Cilj Državljanske liste je pregleden sistem načrtovanja posegov v prostor in izdajanja gradbenih dovoljenj, jasni in vsem razumljivi prostorski načrti, ki bodo varovali slovensko okolje, istočasno pa omogočali tudi gospodarski razvoj, pri sprejemanju katerih bodo imeli možnost sodelovati vsi, ki živijo na območju, za katerega se prostorski načrt pripravlja. Povečali bodo nadzor nad izgradnjo in uredili problem nedovoljenih gradenj za nazaj. Podpirajo legalizacijo neproblematičnih črnih gradenj. Pristopili bodo k izdelavi regionalnih razvojnih prostorskih načrtov, ki bodo temeljili na aktualnih gospodarskih kazalcih in ekonomskih možnostih, s katerimi se pridobi enotna izhodišča za razvoj posameznih dejavnosti v posameznih lokalnih skupnostih ter čimprejšnja posodobitev prostorskih aktov vseh lokalnih skupnosti. Načrtovanje rabe prostora mora biti vedno vsaj en korak pred dejanskimi potrebami. Zavedajo se, da lahko neustrezne arhitekturne rešitve prostor še dodatno degradirajo.
Zavezništvo Alenke Bratušek si bo prizadevalo za obuditev gradbeništva s ciljnimi vlaganji v infrastrukturne projekte ter vlaganja v energetsko sanacijo stavb. Prenovili bodo postopke umeščanja v prostor in določili načine usklajevanja varstvenih režimov. V veljavi morajo ostati strokovne podlage, z upoštevanjem dobrih praks in priporočili optimalnih rab. Nadgradili bodo predpise za energetsko učinkovitost stavb, da bodo spodbujali energetsko sanacijo. Izboljšali stanovanjsko zakonodajo in prenovili gradbeno. Cilj sprememb in dopolnitev bo enostavnejša in hitrejša pot do izvedb gradbenih investicij. V pripravi je zakon, ki bo omogočil legalizacijo nezakonotih objektov, kadar ne motijo prostora. Osnovni namen prenove postopkov okoljskih presoj in okoljevarstvenih dovoljenj je, da bodo ti učinkoviti, obenem pa bodo v njih dosledno upoštevane zahteve prava EU. Pa tudi združiti postopke prostorskega načrtovanja in graditve ter vzpostaviti enotno točko prek katere bodo lahko investitorji in projektanti dostopali in izpeljali celoten postopek pridobivanja soglasij in dovoljenj, potrebnih za gradnjo objektov. Arhitektura predstavlja znanost in profesijo o načrtovanju, gradnji, oblikovanju … kot tudi umetnost. Prenova prostorske in gradbene zakonodaje ne sme zniževati dosedaj postavljenih standardov, jih lahko kvečjemu nadgradi.
V Novi Sloveniji zagovarjajo ohranjanje prepoznavnih značilnosti naravne in kulturne krajine in širitev razvoja le na manj kvalitetnih zemljiščih. Usmerjen prostorski razvoj naselij, razvoj devastiranih mestnih območij v urbanih naseljih in revitalizacijo obstoječega stavbnega fonda. Arhitekturna politika mora opredeliti odnos do dediščine in cilje za kakovostni razvoj slovenskega prostora ter preprečevati stihijski razvoj naselij. V tem delu mora pomembno vlogo odigrati arhitekturna stroka na ravni lokalnih skupnosti (od izdaje dovoljenj za gradnjo do preprečevanja nedovoljenih posegov v sodelovanju z inšpekcijskimi organi). Zagovarjajo racionalizacijo postopkov za pridobitev gradbenega dovoljenja ter skrajšanje časa umeščanja objektov v prostor po načelu stroko – stroki in odgovornost vlagatelju (investitor in njegov arhitekt). Vprašanje legalizacije bodo reševali sistemsko z določitvijo primernega roka za legalizacijo vseh črnih in neskladnih gradenj. Zavzemajo se za odgovorno ravnanje z naravnim in grajenim okoljem, ki mora biti kontrolirano z zakoni in inšpekcijskimi službami. Vsekakor je odgovorna gradnja, ki upošteva smernice in zahteve sodobnega časa, vključno z varčno naravnanostjo, prava podlaga za ustvarjanje večje konkurenčnosti. Razvojno naravnana odgovorna arhitektura pa razvojni potencial vsake države, ki s svojim prostorom ravna odgovorno.
Stranka SLS meni, da bo potrebno prostorsko zakonodajo prenoviti in jo približati evropskim državam, ki uspešno obvladujejo to problematiko npr. Avstriji, v smislu jasnejše delitve pooblastil med državo in lokalnimi skupnostmi. Uravnotežiti je treba pooblastila in odgovornosti. Zaostriti nameravajo zahteve do občinskih zazidalnih načrtov, ki naj celoten prostor razdelijo na tri kategorije: Zazidljiva zemljišča, komunalno opremljena, varna pred poplavami, zemeljskimi plazovi itd, zemljišča, ki so pogojno zazidljiva, zemljišča, ki so nezazidljiva. Politiko do črnih gradenj nameravajo zaostriti in zmanjšati možnosti za legalizacijo. Črna gradnja ne bo samo prestopek lastnika oziroma investitorja, temveč tudi projektanta. Načrtujejo večjo odgovornost javnih uslužbencev za njihovo delo. To velja tudi za inšpekcijske službe, vključno z gradbeno inšpekcijo. Gospodarska uspešnost in kakovost bivalnega okolja v veliki meri potrebujeta kakovostno prostorsko načrtovanje z jasnim pogledom v prihodnost. Posvetili se bodo preprečevanju nadaljnje degradacije bivalnega okolja in sanacijo že nastalih škod.
Stranka Mira Cerarja načrtuje ponovno združitev področja okolja in prostora. S tem nameravajo doseči večjo učinkovitost urejanja obeh področij in njun istočasni razvoj. Razvoj mora zajemati več področji in ne samo imeti cilj postavitve objekta. V mislih imajo dostop do javne infrastrukture, prometne povezave in zelene površine. Črne gradnje bodo reševali z izvajanjem inšpekcijske službe, tudi z možnostjo povečanja njihovih pooblastil. Obstoječe črne gradnje pa bodo uredili z zakonom in z načelom vsi smo enaki. Arhitektura mora slediti smernicam energetske učinkovitosti in uporabi naravnih materialov. Zavedati se moramo tudi spoštovanja lokalne arhitekture. Urejen prostor je prednost vsake države. Njihov cilj je uvedba VEM točke za okolje in prostor ter vzpostavitev sistem za energetsko sanacijo javnih stavb.
Socialni demokrati menijo, da je cilj uspešnega prostorskega načrtovanja usmerjati razvojne interese in varstvene zahteve tako, da dosežemo kakovostno bivalno okolje in v vzpostavitvi prostorskih pogojev za povečanje ponudbe komunalno opremljenih zemljišč za potrebe stanovanjske gradnje ter pri vzpostavitvi prostorskih pogojev za delovanje gospodarskih družb. Obstoječa ureditev ni pregledna, postopki urejanja so zahtevni in predolgi. Izdelati je potrebno analizo sedanjega stanja in pravne ureditve ter pripraviti prenovo prostorske zakonodaje, z vključitvijo strokovne javnosti. Službe za urejanje prostora in sistem dajanja soglasij je treba reorganizirati, da bo zagotovljena učinkovita koordinacija na vladni ravni, skrajšanje postopkov, informacije za uporabnike na enem mestu ter sistem usklajevanja različnih interesov. Treba je pripraviti tudi načrt upravljanja z nelegalnimi in neskladnimi gradnjami, ki bo zagotovil: da se prednostno ukrepa proti črnim gradnjam, ki so povzročile bistveno škodo v prostoru ali okolju; da se zagotovi preglednost ukrepanja proti kršiteljem oz. da se zagotovi njihovo enakopravno obravnavo; da se pri ukrepanju ne povzroči dodatna škoda in se odstranijo le nesprejemljivi objekti, druge neskladne gradnje pa se legalizirajo ob ustrezni sankciji; vzpostavitev preprečevanja nadaljnjih črnih gradenj.